Teutoonse plassertjes in Utrecht


Een tijdje geleden was er een Groen Links wethouder die verklaarde dat hij altijd plaste als hij onder de douche stond. Dat was namelijk goed voor het milieu en het spaarde water dat je anders door de toiletpot zou spoelen. Dat hij dan in zijn eigen pis stond te watertrappelen deed er kennelijk minder toe. De man kreeg ook weinig bijval want hij besefte niet goed, dat in maatschappijen waar een werkelijk tekort aan water is dit soort maatregelen soms uit noodzaak wordt aangeraden.

      Nu is er in Utrecht onder leiding van een andere Groen-Links wethouder een plan aangenomen om dieselauto‘s ouder dan vijftien jaar uit de binnenstad te weren.

      Dat is jammer voor mijn vrienden en kennissen in Utrecht, want ik ben eigenaar van een Citroën XM Diesel Turbo uit 1997. En riskeer dus vanaf 2015 een boete van 200,-- als ik toch die binnenstad inga. Als die maatregel tenminste doorgaat, want daar heb ik zo mijn twijfels over. Het is ook simpele symboolpolitiek.
      Mijn auto wordt goed onderhouden en wordt ieder jaar APK-gekeurd. Een roetmeting bij de diesel is verplicht. Dus ik begrijp niet zo best hoe je een goedgekeurde auto kunt weren. Hier lijkt mij juridisch wel wat te halen. 

      Opportunistische politiek ook, want waarom oude benzineauto’s wel toelaten
     
De enige reden die ik kan bedenken is dat er veel meer oude benzineauto’s zijn dan dieselauto’s. Het zou teveel administratieve rompslomp worden. En wat te denken van al die onrust bij bezitters van oude auto’s die in de binnenstad van Utrecht wonen?
      En wat te denken van de opstandige onrust die bij de Utrechtse middenstand zou uitbreken na zo’n maatregel?

 Maybach 1939


Toen ik wat ging zoeken op autosites kwam ik deze prachtige auto tegen. Een Maybach uit 1939. Die mag dus gewoon de Utrechtse binnenstad in.
     
Ik vroeg aan mijn voormalig VPRO-collega Wim Bloemendaal, die veel van auto’s weet om wat bijzonderheden over deze auto.

Zijn antwoord:

Beste Ronald,
Nog even op zoek gegaan naar gegevens over "jouw" Maybach", product van Maybach Motorenbau GmbH in Friedrichshafen, Bodensee.
Lastig vast te stellen om welk type het gaat, want men maakte zowel zes- als twaalfcylinders (laatstgenoemde wagens droegen de naam "Zeppelin" V12-motor, inhoud 6922cc, topsnelheid 160km/u.)
Het lijkt me een SW42 met een zescylindermotor met een inhoud van 4,2 liter. Vierversnellingsbak plus een zogenaamde Geländegang. Topsnelheid 140 km/u.
De carrosserie komt van een speciaal bedrijf.
Hartelijke groet,
Wim

Hij is overigens geen echte liefhebber van deze auto want:

‘Mij te teutoons en daarom heb ik het er niet zo op. Mijn favoriete merk is Voisin. Heel eigenzinnige Franse constructeur, maar veel minder bekend dan Ettore Bugatti. Hier
http://wimbloemendaal.blogspot.nl/search?q=Voisin vind je aantal van zijn creaties.’