De nodige rustseconden
Ik woon in een nationaal landschap. Sommige autoriteiten hebben dat zo afgesproken, hoewel er weer andere autoriteiten zijn die dit ontkennen. Toch is het wel lekker wonen in een nationaal landschap.
En als je even dat nationaal landschap ontvlucht om een paar weken in een buitenlands nationaal landschap door te brengen, merk je bij terugkomst dat je inmiddels ook nog woont in een snelwegpanorama.
Er zijn in Nederland sinds eind augustus negen snelwegpanorama’s. Dat heeft het ministerie van VROM zo bepaald. Je kunt op die plekken vanuit de auto kijken naar ’typisch Nederlandse landschappen’ .
Dat kunnen weilanden met koeien zijn, eindeloze akkers met tarwe, aardappelen en suikerbieten, heidevelden, bossen, kronkelende dijken of dorpjes met ingetogen kerkjes.
Als er maar geen geluidswallen, bedrijvenparken, vinexwijken of verkeerde kantoorarchitectuur te zien zijn.
Automobilisten die een snelwegpanorama ondergaan scoren zogeheten rustseconden.
GEEN VERROMMELING
Gebieden met een snelwegpanorama, waar de verrommeling van het landschap nog niet zou hebben toegeslagen, zijn:
Eemland (A1)
Wijde Wormer (A7)
Wiericke (A 12)
Wijk en Wouden (A4)
Noord-Kennemerland (A9)
Venen-Vecht (A2)
Hoeksche Waard (A 29)
IJsselvallei (A1)
Drentsche Aa (A 28)
KOMKOMMERS
Het nieuws kreeg veel aandacht. Zomer niet waar. Komkommers.
En er was natuurlijk kritiek.
Hoezo maar negen panorama’s?
En sommige van die panorama‘s werden wel degelijk verziekt door nieuwbouw, wallen of opgeleukte wijkjes, zodat het aantal rustseconden wel erg klein was.
En … moest je automobilisten nu eigenlijk wel wijzen op dat mooie landschap. Konden die hun ogen niet beter op de weg houden.
Vooral dit laatste was een argument voor veel mensen. Is de overheid net een campagne gestart met borden langs autowegen waarin je wordt geadviseerd met voldoende rust op pad te gaan, te zorgen voor genoeg frisse lucht in de auto en op tijd pauzes te nemen.
Moet je je hardnodige rustseconden pakken door tijdens het rijden naar een panoramisch landschap te staren. Een activiteit overigens die volgens ambtenaren van VROM niet langer duurt dan 5 tot 150 seconden.
Waarom negen panorama’s?
Tja.
Volgens het Ruimtelijk Planbureau (RPB) dat eerder een studie naar snelwegpanorama’s verrichtte zijn er in Nederland nog maar liefst 322 waardevolle uitzichten over met een totale lengte van 440 kilometer.
Ook over de term ‘waardevol’ valt natuurlijk te discussiëren,. Want dat zelfde planbureau heeft uitgerekend, dat de Nederlandse snelwegen maximaal twee maal 2.495 km uitzicht hebben.
Oftewel in totaal 4.990 kilometer. Daarvan zijn er in totaal 1.753 uitzichten zonder verrommeling met een gezamenlijke lengte van 2.247 km. (45% van de totale lengte van het snelwegennetwerk).
Waarom die dan niet het predikaat waardevol krijgen is mij niet duidelijk.
De actie kwam min of meer gelijktijdig met het plaatsen van een aantal toeristische borden langs de autosnelwegen. Een geschenk van de ANWB ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan.
Denk niet, dat je bij het zien van deze borden altijd een snelwegpanorama passeert.
Er staan er namelijk veel meer: 16 nationale landschappen, 7 nationale parken en 1 werelderfgoedgebied.
Ondermeer Het Groene Hart, het Rivierengebied, Zuid-Limburg en de stelling van Amsterdam.
Dit soort borden langs de autoweg staat er bijvoorbeeld al tientallen jaren in Frankrijk. Alleen zijn ze daar bedoeld om de automobilist de snelweg zo snel mogelijk te verlaten om zich de spoeden naar het aangeprezen landschap.
Gelijk hebben ze.
Je neemt dan veel meer rustseconden op en bent ook geen gevaar meer op de weg.