Volgebouwd & steenrijk

(Door Rolf Weijburg)

Monaco, het prinsdom aan de Côte d’Azur is het op één na kleinste land ter wereld, na Vaticaanstad. Het rijke staatje van amper 2 vierkante kilometer groot is helemaal volgebouwd. Er is daarom geen ruimte voor een vliegveld, maar je kunt er wel op vele andere manieren komen.
      Laten we de toegankelijkheid in de vorm van het aantal grensovergangen van de vier kleinste landen ter wereld eens met elkaar vergelijken. Vaticaanstad (0,44 km² ), Monaco (1,98 km²), Nauru (21 km² ) en Tuvalu (26 km² )

Vaticaanstad

Er zijn zeker acht manieren om het kleinste land ter wereld, Vaticaanstad, in te komen, daarover later meer.


Nauru

Nauru, het op twee na kleinste land ter wereld midden in de Pacific, heeft een kleine haven in het oostelijke district Anibare waar je aan land zou kunnen. Er lag niet één boot toen ik er ging kijken - de plek was populair als zwembad - en er leken geen douanefaciliteiten te zijn.
      In 2018 is er begonnen aan de bouw van een nieuwe haven bij Aiwo in het westen, die zal inmiddels wel klaar zijn.

Met een beetje acrobatiek zou je ook via de grote zogenaamde cantilever-bruggen die de laatste restjes Nauruaans fosfaat in schepen overhevelen, aan land kunnen, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.


Welcome

Handigst is toch per vliegtuig. Een paar keer per week landt er een vliegtuig op Nauru International Airport. Alleen vliegtuigen van Nauru Airlines (die een beetje als de TESO, Texels Eigen Stoomboot Onderneming, aanvankelijk Our Airline was gedoopt) komen er. Maar goed, je kunt feitelijk dus maar op twee manieren Nauru binnen: via de luchthaven of via de (nieuwe) haven.


Tuvalu

Tuvalu, het op drie na kleinste land ter wereld, ook in de Pacific, heeft twee kleine havens, één op het hoofdeiland van Funafuti atol en één op Vaitupu eiland. Daarnaast heeft ieder van de zeven overige atollen wel een steiger of een pier, maar ik denk niet dat daar douanefaciliteiten zijn.

Een vliegveld is er alleen op het hoofdeiland Funafuti. Hier landt slechts drie keer per week vanuit Fiji een vliegtuig. De vliegtuigen hebben plek voor 72 passagiers, maar ze zitten nooit vol. Er kunnen dus maar, buiten de enkeling die over zee aankomt, maximaal 216 passagiers per week het land in waardoor Tuvalu het minst bezochte land ter wereld is.

Het vliegveld neemt verhoudingswijs een enorm deel van het totale oppervlak van Tuvalu’s hoofdeiland in beslag en wordt daarom uit noodzaak gebruikt als dorpsplein, evenemententerrein, sporthal, fitnesscenter en voetbalveld.

 



Brandweer

Bij het naderen van een vliegtuig rijdt de lokale brandweerauto met de sirenes aan een paar keer de landingsbaan op en neer om de bevolking te manen de landingsbaan te verlaten.
      Drie grensovergangen dus in Tuvalu, of, vooruit, als we de steigers van de andere atollen meerekenen, eventueel tien.


Haven Monaco

Maar dan Monaco. Hoe kom je Monaco in?
      Je kan er met je jacht aanleggen in één van de twee havens: Fontvieille of La Condamine, maar dat kost je wel een kapitaal aan liggeld.
Iets goedkoper kan het in de kleine marina van Larvotto, maar dan mag je boot niet al te groot zijn.

In de zomermaanden is er een veel voordeliger reguliere bootverbinding vanuit Saint Tropez, Cannes en Nice in Frankrijk die je in een aangename zeebries langs de drukke en volgebouwde Côte d’Azur naar de haven van La Condamine brengt.

Station

Nog voordeliger is het om de trein naar Monaco te nemen. Het oude, typisch Franse stationnetje is enige jaren terug vervangen door een hypermodern stationscomplex wat verder naar het noordoosten, vlak tegen de grens met Frankrijk met verbindingen naar Frankrijk en Italië.

Heliport

 

Monaco heeft geen vliegveld, maar je kunt er wel per helikopter komen. Vanaf de Franse luchthaven Nice Côte d’Azur vliegt soms wel ieder kwartier een helikopter naar het heliport aan de kust in de moderne Monegaskische wijk Fontvieille.
      De vlucht duurt slechts zeven minuten maar als enige passagier gezeten naast de piloot vond ik het, hoewel ook niet echt voordelig, zeker de fraaiste manier om het Prinsdom te bereiken.

Vier plekken (vijf als je de Marina van Larvotto meetelt) dus in ieder geval waar je Monaco binnen kunt. Over zee, per helikopter en met de trein.

      Maar hoe zit het met de grensovergangen over de weg?

Enige tijd terug ging ik eens kijken op hoeveel plekken je nou eigenlijk - behalve via het station - over land Monaco in kunt, en begon aan de 4,4 kilometer lange wandeling langs de Monegaskische grens ...

 

 

 

Rolf Weijburg's
 A
tlas van de 25 kleinste landen in de wereld

KliHIER voor alle afleveringen