GEO-TRIVIA (12)


Gezocht: Een Arabisch drielandenpunt in de woestijn.


Gevonden: Een ''Nederlands'' paaltje

In februari 2011 schreef ik daar het volgende stukje over:


Een bijzonder paaltje in de woestijn

 

Ik ontving deze foto van een vriend. Er staat een kennis van hem op. 
      Een bijzonder grenspaaltje. Het markeert ‘t drielandenpunt tussen Saudie Arabië, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).
      Het is daar geslagen in 1988 onder leiding van de Nederlander Jan Boonstra.
Hij woont momenteel in Busan City Zuid-Korea, maar werkte dertig jaar geleden voor het meetbedrijf Osiris, dat een vestiging had in Abu Dhabi (VAE).
      Ik vroeg Jan Boonstra (in blauwe sportbroek) hoe dat paaltje daar is gekomen.
Zijn relaas:

Nog twee klussen

‘De grens tussen Oman en de V.A.E. was lange tijd niet goed vastgelegd; ik herinner me persoonlijk atlassen waar die grens geblokt op staat. Een commissie van beide landen werd het eens over het grensverloop en er werd een contract uitgegeven om de vastgestelde grens te kaarteren en met grenspalen te verzekeren. Dat contract kreeg KLM-Aeorocarto, een dochteronderneming van de KLM. Het bestaat nu niet meer. KLM-Aerocarto had zijn eigen mensen, landmeters, om ‘t werk in het veld uit te voeren, zoals schijven plaatsen als herkenningspunten op de luchtfoto's, die schijven inmeten, de grenspunten uitzetten en de grenspalen maken.

      Het werk was bijna afgelopen, maar er waren nog twee klussen die moesten worden gedaan: het stukje grens dat door een bergketen liep (de Jebel Hafit bij Al Ain) en het drielandenpunt. De betreffende landmeter van KLM-Aerocarto zag heel erg op tegen het bergbeklimmen en er werd besloten om die laatste twee klussen uit te besteden aan een meetbedrijf. Dat meetbedrijf werd Osiris, waar ik werkzaam was. Ik ben toen met een praktikant (ben z'n naam kwijt, de andere man op de foto) naar Al Ain vertrokken.

   

 
Cement & schorpioenen

'De eerste reis naar het drielandenpunt (door de woestijn met 4WD's) was een verkenning en we konden op 1 dag heen en terug naar Al Ain. Het drielandenpunt zelf was al uitgezet, mensen van KLM-Aerocarto wezen ons de weg. Later ben ik er met de assistent weer heen gegaan. Nu bleven we een nacht weg, met de missie om de grenspaal zelf te maken. We gingen met twee 4WD's, beladen met cement, water en ander materiaal. Slapen deden we in de open lucht. Het was de bedoeling om in de bak van de pick-up te gaan slapen, maar tegen zonsondergang raakten beide auto's vast en lagen zo scheef, dat we maar gewoon op het zand zijn gaan liggen slapen.

      De volgende ochtend zagen we veel sporen van schorpioenen om ons heen; het is maar goed dat we dat niet van tevoren wisten. Het drielandenpunt lag in een valleitje, aan alle zijden omgeven door zandduinen. We konden wel met de auto's beneden komen (althans met één, de ander zat een paar kilometer verderop nog vast), maar nadat de klus geklaard was, kwamen we met geen mogelijkheid weer weg. We besloten nog een nacht te blijven en de kans te wagen om de auto uit de vallei te rijden als het 's ochtends vroeg wat kouder, misschien een beetje vochtig was, zodat de 4WD wat meer grip had op het zand. Om de beurt deden we een poging en na de zoveelste keer lukte het. De middag daarop zijn we veilig weer met twee auto's in Al Ain teruggekeerd’.

Een paar dagen later zijn we er weer naar toe geweest, met vertegenwoordigers van de drie landen, voor de overdracht'.

                                                                                         

Hotel in de woestijn

   

                                                                                      
Als u overweegt dit drielandenpunt te bezoeken zou ik logeren in het Rotana Hotel dat ligt bij het andere punt, dat Jan Boonstra heeft gemarkeerd: Jebel Hafit bij Al Ain.

      De goedkoopste kamer voor twee personen doet daar anno 2015 450 UA Dirham. 
Dat is ongeveer 111 Euro. Een redelijke prijs. Toch?
      Het is niet meer dan twee uur rijden vanuit Abu Dhabi of Dubai. 

          


 Klik HIER voor alle GEO-TRIVIA