Remembrandt
In 1979 had de Spaanse schilder en graficus Antonio Saura een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum.
Bert Schierbeek schreef bij die gelegenheid de catalogus.
Dat was een eervolle opdracht. Vrij logisch ook, want Schierbeek had al eens samen met Saura het project Remembrandt uitgevoerd.
Niet alleen een bijzondere kunstuiting maar ook een ode aan de schilder.
Bovendien had Schierbeek zijn bijzondere gedicht ‘R van R te A’ opgedragen aan Saura.
Dat gaat zo:
Van Bert Schierbeek
R van R te A
Voor Antonio Saura
Rembrandt van Rijn
stond alleen (en
verarmd)
voor zijn huis
(wat eens het zijne was)
en keek om zich heen
‘een woestijn’
dacht hij
en zijn mijn ogen
zo oud dat ik niets
meer zie en alles
leeg is? Rembrandthuis
Jodenbreestraat
Geen mens te zien Amsterdam
en ik heb ze allemaal
gekend en men zegt Maupi
die had mij ook al ver-
kocht, maar toch
hoor ik:
die woont hier niet
meer die hep zijn chance
in de volledige Caransa
gepakt
en dan zeg ik
R. van R.
niets meer: ik kijk in de richting
Nieuwmarkt en dat is
niet moeilijk….
ik kijk door alles heen
door één groot venster
één verschrikkelijke deur
(er is geen vriend meer over
en ook geen tulband met pak)
op de rondvaartboten hoort hij
zijn naam en ook in ‘t museum
hij was er nog eens gaan kijken
en dacht ‘t is goed dat ze d’r
hebben gewassen, vroeger deden we
dat niet zoveel Hendrikje en ik
R. van R. schudt zijn hoofd
En hoort
(terecht)
temidden van een zonsondergang
een gezang:
wat is er zo lastig REMEMBRANDT 1
in een stad Antonio Saura
waarin minder lastig Zeefdrukken 1973
zijn
dan de meesten REMEMBRANDT 2
is het
dat de meesten niet
zien
dat zij
zonder minder
nooit
de meeesten zijn
en door de
gaten van ‘t geweld
van ‘t geld
daalt de zon in een
gloeiende spiegel en voelt
hij zijn ouderdom R. van R. en
verrimpelt en smelt en
worden zijn ogen zonnen
en zijn hoofd een
zéér grote traan
waarin nog éénmaal de
stad en wat ze had
(hij ziet het)
en wat er bijkwam
en verlaat dit stelsel
voorgoed.
Wat schreef Bert Schierbeek in die catalogus ?
Wel.
De Nederlandse dichter constateert dat de Spaanse schilder een haat-liefde verhouding had met zijn land.
Hij groeide daar namelijk op onder de Franco-dictatuur.
Schierbeek:
‘Die verhouding, met alles wat er tussen ligt aan sarcasme, woede, verscheurdheid, masochisme, humor en intelligentie, vormt de emotionele basis van zijn werk. Daarom deformeert hij het verleden tot het heden. Ingrijpen in de mythe, ontmythologiseren, ontwaarden, daaruit vloeiden voort zijn portretten van Philips II, zijn kruisigingen, de portretten van Goya en Rembrandt’.
Remembrandt 1 Remembrandt 2 Remembrandt 3 Remembrandt 4
ZoekPoëzie 1: Slauerhoff
Maneschijn te Tsingtao
ZoekPoëzie 2; Natasha Lako
De vier heldinnen van Mirdita
ZoekPoëzie 3: Ursula Krechel
Boetedagen
ZoekPoëzie 4; Hugo Claus
Voor Gerrit Kouwenaar
En Rade
ZoekPoëzie 6; Johnny the Selfkicker
Dendermonde 63
ZoekPoëzie 7; Carlos Drummond de Andrade
De liefde, natuurlijk
ZoekPoëzie 8: James S. LaVilla-Havelin
Silver nights in Rochester
Jeugdherinnering
ZoekPoëzie 10: C.S. Adama van Scheltema
De Dijk
ZoekPoëzie 11: Wyslawa Szymborska
ZoekPoëzie 12; Drs.P
Heen & Weer
Voor de klei-ne-ren
Bommen
Meisjes van dertien
Zoekpoëzie 16: Joan Hambidge & Elisabeth Eybers
Bloedbanden
ZoekPoëzie 17: Marc Chagall & Blaise Cendrars
De dichter (Half vier)
Droom in Tenochtitlán
's Morgens
ZoekPoëzie 20; Slauerhoff versus Schotman
Benard advies
Een witte bungalow op Capri
Empathy for Dave Winfield
ZoekPoëzie 23: Maurice Gilliams
Winter te Schilde
ZoekPoëzie 24: Saul van Messel
Restaurant
ZoekPoëzie 25: Jacques van Tol
De olieman heeft een Fordje opgedaan
Hoop op Iwosyg
The stinking Rose