Algemeen (534)

 

Algorithmic Culture

Er zijn mediawetenschappers, die constateren dat wij in een algorithmic culture leven, waarbij complexe algoritmes van instituties als Google, YouTube en Instagram de taken overnemen, die traditioneel gezien bij culturele instanties horen.
      Denk bijvoorbeeld aan het classificeren en hierarchiseren van objecten, ideeën, mensen en plaatsen. Algoritmes zijn dan stap-voor-stap instructies om input te verwerken om tot een nieuwe output te komen. Veel algoritmes maken zo zelfstandig beslissingen en kunnen reageren op de input van lerende algoritmes.

 

 

Sloop & een Chocoladevilla

Martine van Bree-Jonink is vrijwilligster bij de bibliotheek in Bellingwolde. Zij leest drie tot vijf boeken per week en doet dat al ‘’een leven lang’’. Hier zijn haar nieuwe leestips.

 
Jamal Ouariachi: Herfstdraad (2022/447 pag.)

Een schrijver verhuist met zijn gezin naar een buurt waar Het Kruispunt opereert, een stichting die verplichte informatieavonden en workshops organiseert met een antiracistisch oogmerk, waarbij de woke cultuur extreme vormen aanneemt. Hij verzet zich tegen deze benauwende identiteitspolitiek en indoctrinatie. Zijn vrouw, van Marokkaanse afkomst, raakt juist steeds meer in de ban van het programma. De spanningen lopen hoog op, ze hebben constant ruzie en hun dochtertje is hiervan de dupe.
      Als blijkt dat hij indachtig zijn mantra “alles komt goed” te nonchalant is omgegaan met zijn financiën en een enorme belastingschuld niet kan voldoen, dreigt inbeslagname. Voor zijn vrouw is de maat vol en zij verlaat hem. Desillusie en vertwijfeling drijven de schrijver uiteindelijk in de  armen van Deftig Rechts, een conservatief-nationalistisch genootschap, waar ook al snel extremisme de overhand krijgt. Een turbulende tijd volgt.

Virtuoze schrijfstijl, spitsvondig, sardonisch, een aanklacht tegen de steeds sterker polariserende samenleving, maar tegelijkertijd een aangrijpend verhaal over vergankelijkheid, liefde en dood. Weer (na de bestseller Een honger) een meesterwerk!!!

 

Machteld Siegmann: Wachter op de morgen (2022/214 pag.)

 

Omdat hij tijdelijk niet terecht kan in zijn eigen huis, logeert de 72-jarige Tak bij Aria, zijn kleindochter. Aria is een jonge, alleenstaande kunstenares en is acht maanden zwanger. Eerder dan verwacht beginnen de weeën en opa kan op de bank slapen bij de onderbuurman.

      Om de nacht door te komen spoort de buurman hem aan zijn levensverhaal te vertellen. Wat volgt is een meeslepend relaas over Taks kindertijd tijdens de crisisjaren, de dood van zijn moeder, dwangarbeid in Duitsland, zijn huwelijken en zijn dochter Marina, die met hem gebroken heeft. Zijn vrouw Chrissie is 7 jaar geleden overleden, maar hij praat nog dagelijks met haar.

Een monoloog vol compassie, empathie en zelfreflectie over het innerlijk kompas, over wellicht verkeerde keuzes en uiteindelijk het verlangen naar verzoening. Prachtig.

 

Anna Enquist: Sloop (2021/296 pag.)

Alice groeit als enig kind op in een kil gezin. Met name haar moeder toonde geen enkele blijk van liefde, integendeel: keer op keer werd zij vernederd en afgekraakt, zij deugde nergens voor. Zodra het kon verliet Alice het ouderlijk huis met maar één wens: een opleiding in de muziek, want alleen met muziek in haar hoofd kon zij verdwijnen voor de buitenwereld. Het lukt haar om toegelaten te worden op het conservatorium en uiteindelijk tot de opleiding van componist.
      Als zij bijna veertig is krijgt zij de ultieme droomopdracht om een stuk voor groot orkest te componeren. Na een woelig liefdesverleden heeft zij haar geluk gevonden bij Mark, het enige wat ontbreekt is een kind. De tijd tikt door en zij wordt wanhopig heen en weer geslingerd tussen te willen uitblinken als componist en haar knellende kinderwens en de vraag of dat eigenlijk wel samengaat.

Een werkelijk prachtige psychologische roman over een beschadigde vrouw, die wanhopig op zoek is naar zichzelf en een zinvol leven, alleen al om haar ouders te bewijzen dat zij wèl iets waard is.

 

Maria Nikolai: De Chocoladevilla (2022/421 pag.)

Stuttgart, 1903.. Als dochter van een chocoladefabrikant leidt Judith een bevoorrecht leven. Chocolade maken zit in haar genen en elke vrije minuut brengt ze door in de fabriek om recepten te ontwikkelen voor nieuwe lekkernijen. Haar wens is om ooit het familiebedrijf te leiden. Maar haar vader heeft andere plannen.
      Judith moet trouwen, kinderen voortbrengen en een respectabele vrouw van stand worden. Hij heeft al een geschikte huwelijkskandidaat op het oog, iemand waar Judith van walgt. Via een list wordt op een groot feest toch de verloving bekend gemaakt. Judith vlucht in paniek weg en ontmoet Max, de man op wie zij al jaren heimelijk verliefd is, die haar troost en daarna in de steek laat.
      Dan ontmoet zij de charismatische Victor; bij beiden is het liefde op het eerste gezicht. Helaas blijft haar vader bij zijn eis. Haar moeder zit al maanden in Zwitserland, dus die kan haar ook niet helpen.

Zinderende en sprankelende roman in de stijl van Corina Bomann. Deel 1 van een serie.


Carmen Korn: En de wereld was jong (2021/525 pag.)

Eerste deel van een nieuwe trilogie. Met de komst van het jaar 1950 is een nieuw decennium aangebroken en drie al jaren bevriende families zien reikhalzend uit naar de wederopbouw.

      Gerda en Heinrich wonen in Keulen en Heinrich maakt zich zorgen hoe zijn kunstgalerie voldoende geld kan opleveren om zijn uitgebreide familie te onderhouden. In Hamburg maken Gerda’s vriendin Elisabeth en haar man Kurt zich druk over het nog wel of niet in leven zijn van hun schoonzoon Joachim. Heinrich’s zus Margarethe woont met haar man in San Remo. Gedurende 10 jaar zijn er bijzondere ontwikkelingen binnen de families, waardoor hun levens steeds hechter met elkaar vervlochten raken.

Weer uitermate boeiend, mede dankzij de prettige schrijfstijl.

 

 

Veel leesgroeten van Martine van Bree-Jonink.

 

 

Klik HIER voor alle biebverhalen

 

 

Geplaatst in juli

 

31 juli: Groeten uit Spanje 1; Margarida Costa Brava

30 juli: Gehoorde frasen 404; Denkproces

28 juli: Poëzie 291: Johnny de Selfkicker

27 juli: Vindsels 128; Ongekend moment

27 juli: Groeten uit Het Balticum (slot); Alle verhalen

25 juli: Beelden 1104; Judge Harry Pregerson Interchange

25 juli: Gehoorde frasen 404; Gedetineerdenputje

24 juli: Vindsels 127; Binnenvaartblues

23 juli: Dagelijkse algoritmes 14; Interconnectieplatforms

22 juli: Groeten uit het Balticum 10; Tallinn (Estland)-Helsinki (Finland)

21 juli: Poëzie 290: Een Indiaan aan de Oude Maas

20 juli: Gehoorde frasen 403; Hele lange T.V.-dagen

19 juli: Vindsels 126; Boerser kan het niet

18 juli: Groeten uit het Balticum 9; De podcast Riga-Tallinn-Helsinki

17 juli: Groeten uit het Balticum 8; De podcast Warschau-Vilnius-Riga

16 juli: Gehoorde frasen 402; Round-Up

15 juli: Poëzie 289: Een dode zeemeeuw en een dromken pitcher

14 juli: Dagelijkse algoritmes 13; Sustainable

13 juli: Vindsels 125; Stokrozen in steen

12 juli: Groeten uit het Balticum; Pepperspray te Narva (Estland)

11 juli: Gehoorde frasen 401; Eigen voeten eerst

10 juli: Verhalen van Els 13; Pop en Muis

9 juli: Verhalen uit de dorpsbieb 103; Zomertips van Martine

8 juli: Vindsels 124; Hoorn in de strot

7 juli: Poëzie 288: Peter-Paul Zahl. Een verpolitiekt proces

6 juli: Groeten uit het Balticum 6; Langs de kust van Letland

5 juli: Familie 184; De Streetdance van Keet

4 juli: Dagelijkse algoritmes 12; Recruitment

3 juli: Vindsels 123; Windmolen te Dorestad 

2 juli: Gehoorde frasen 400; Kopzorgen

1 juli: Algemeen 509; Geplaatst in juni

 

 

Gekoppelde hybrid clouds


Een continu groeiend ecosysteem van providers en interconnectieplatforms vereist een dwingend algoritme om datastromen voorspelbaar, beheersbaar en sustainable te maken.
      Dit om internationale private cloud providers en alle bekende public cloud providers humaniserend te verenigen tot een plastisch algoritme van aan elkaar gekoppelde hybrid clouds.

 

 

Programmatic Digital Chaos

Als we sustainable development goals willen traceren, beheren en incasseren moeten we een algoritme installeren voor marketing en branding. Zo zorgen we ervoor dat de ideale marketingtools als het ware gebrandmerkt worden. Dit is geen greenwashing maar ideale beeldvorming, niet alleen voor verschijnselen als harde sustainability, maar ook voor de ecological, environmental en ethical methodebeheersing. In dit kader is het belangrijkste algoritme de programmatic digital chaos.


Subcategorieën