Poëzie

 

Poëzie op het Amsterdams Lyceum


Wordt er op middelbare scholen veel aandacht besteed aan poëzie? Mijn gevoel zegt ’nee’, maar dat kan natuurlijk een vooroordeel zijn.
      Op het Amsterdams Lyceum gebeurt het in ieder geval wel. Ik kreeg een leuke reactie van Iris Driessen. Zij is docente Nederlands. Samen met haar collega's Jinke Obbema & Rob Hendriks heeft zij een poëzieprogramma samengesteld voor de leerlingen uit de vijfde klassen van het VWO.
      Daarbij wordt gebruik gemaakt van zogeheten poëziewiki’s.

De studenten krijgen hierbij digitaal diverse opdrachten. Die kunnen ze op de site uitvoeren en zo kan iedereen zien wat het resultaat is. Inclusief u & ik.
      ‘Dichten doet’, aldus de samenstellers, ’een heel ander beroep op de communicatie van emoties en vraagt soms een compleet ander creatief taalgevoel!
      Minder tekst, meer fantasie. Minder rationeel, meer audiovisuele effecten’.

Bij deze opdracht kiezen de studenten ondermeer een favoriet gedicht, dat zij uit het hoofd voor de klas moeten declameren; ze zoeken illustratiemateriaal bij diverse gedichten en ze moeten begrippen zoeken en definiëren. Sonnet, rijmschema, stijlvormen etc.

Het leukst vind ik het onderdeel Onherstelbaar Verbeterd.
      De student gaat uit van een bestaand gedicht en maakt daar een eigen versie van. Liefst met een ironische ondertoon maar wel met behoud van ritme en rijmschema.
Ik vind dat heel goed gevonden.
      In de eerste plaats wordt hiermee de dichtkunst enigszins gerelativeerd.
Poëzie wordt te vaak als een verheven kunstvorm gezien.
      Kunst met een grote K. die je in stilte en lichte vertwijfeling moet ondergaan.

Bij deze opdracht ben je genoodzaakt een gedicht uit te zoeken, goed te lezen en te doorgronden en daarna krijg je de gelegenheid om het in je eigen visie aan te passen.
      Daarbij kan je creatief en vindingrijk zijn, maar je kunt ook gezochte en overdreven teksten maken, merkwaardige alliteraties verzinnen of bombastisch taalgebruik toepassen.

Drs. P. is een meester in dit werk. Zie Poezie 16: Oogstlied en Poezie 18: Parodiepoezie

 

Klas v5C

Ik heb eens gekeken wat de leerlingen van v5C ervan gemaakt hebben.
      Een breed scala aan dichters komt voorbij; variërend van Hans Andreus, Willem Wilmink en Elly de Waard tot Toon Hermans en Hans Dorrestijn.

Zonder te willen generaliseren heb ik toch de indruk dat de dames in dit gezelschap (gem.leeftijd 17) meer gevoel voor poëzie hebben en er meer werk van maken dan de jongens.
      Het maakt ook een wat volwassener indruk.

Lotte heeft het gedicht Liever Liever van Jan Hanlo genomen.


Dat wordt dan:


Linda heeft het volgende gemaakt.
     

Van Bas Rompa:



Juffen & frikken

Toen ik mevrouw Driessen vroeg of ik het één en ander mocht gebruiken, kreeg ik het volgende antwoord:
      ‘Ja hoor. Leuk. Maar op één voorwaarde: je moet zelf ook zo’n onherstelbaar verbeterd gedicht maken’.

Het blijven toch een beetje frikken die juffen.
      Maar goed. Ik heb iets gemaakt.


Van Bergman

 


 

 Van Cees Buddingh’

Soms, ‘s avonds

 

 Van Bob Dylan

A Hard Rain's A-Gonna Fall

                                                     
Oh, where have you been, my blue-eyed son?
Oh, where have you been, my darling young one?
I've stumbled on the side of twelve misty mountains,
I've walked and I've crawled on six crooked highways,
I've stepped in the middle of seven sad forests,
I've been out in front of a dozen dead oceans,
I've been ten thousand miles in the mouth of a graveyard,
And it's a hard, and it's a hard, it's a hard, and it's a hard,
And it's a hard rain's a-gonna fall.

 

Copyright ©1963; renewed 1991 Special Rider Music

 

Van Eddy van Vliet

(Zonder titel)

 

Van Willem Hussem


 (Zonder titel)